logo400

Is jouw domeinnaam nog vrij?

FAQs - E-mail

Basis instellingen POP3, SMTP en IMAP:

U kunt met dezelfde instellingen POP3 als zowel IMAP gebruiken.

POP3 Server: mail.uwdomeinnaam.nl (daar waar uwdomeinnaam.nl uw domeinnaam is)
SMTP server: mail.uwdomeinnaam.nl (daar waar uwdomeinnaam.nl uw domeinnaam is)

Gebruikersnaam: Uw volledige e-mail adres
Wachtwoord: het door uw aangemaakte wachtwoord in DirectAdmin

Overige: SMTP verificatie dient AAN te staan
Overige: SMTP poort 25 aanpassen naar poort 587 (i.v.m blokkades op poort 25)

SMTP server: mail.uwdomeinnaam.nl (daar waar uwdomeinnaam.nl uw domeinnaam is)

Gebruikersnaam: Uw volledige e-mail adres
Wachtwoord: het door uw aangemaakte wachtwoord in DirectAdmin

Overige: SMTP verificatie dient AAN te staan
Overige: SMTP poort 25 aanpassen naar poort 587 (i.v.m blokkades op poort 25)

Dit probleem doet zich voor wanneer spammers e-mail verzenden met uw domein als afzender. Voor de @ wordt meestal een niet bestaande naam gebruikt. U heeft deze mails niet daadwerkelijk verzonden maar ontvangt de mails wel retour als ze door de ontvangende partij niet worden geaccepteerd.

Aangezien het e-mail protocol het toestaat om de afzender te vervalsen, is dit probleem bijna niet te verhelpen.

Omdat de meeste mails worden verstuurd naar niet bestaande mail adressen helpt het wanneer u de "Catch All" instellingen in uw beheerpaneel UIT zet.
Maak vervolgens de POP3 adressen aan welke u daadwerkelijk gebruikt.

Enige mogelijke oorzaken worden hier besproken:

Uw e-mailbox is vol.
Wanneer uw mailbox te vol is zal deze op een gegeven moment geen post meer accepteren. In uw beheerpaneel is te zien hoeveel MB´s elk van uw e-mail boxen in gebruik heeft.

Oplossingen:

1. Klik bij de instellingen van uw e-mail account in Outlook of Outlook Express op de knop geavanceerd, ga vervolgens naar de optie: "berichten op de server laten staan gedurende ..x.. dagen". Indien u deze optie uitzet en daarna opnieuw uw e-mail probeert op te halen zullen alle oude berichten van de server verwijderd worden.

2. Als dat niet helpt of wanneer u regelmatig Webmail gebruikt, dan dient u in te loggen op Webmail, waar u eventueel handmatig berichten uit uw mailbox kunt verwijderen. Gebruikers van Webmail dienen er goed op te letten dat de mappen SENT items, DRAFTS en VERWIJDERDE items in de e-mailbox niet vol zitten. Eventueel kan het gebruik van deze mappen in uw mailbox uitgezet worden in Webmail als u gaat naar: Opties > Mapvoorkeuren.


Uw domeinnaam is nog niet actief.
Indien het een nieuwe domeinnaam betreft kan het 3 tot 5 werkdagen duren voordat uw internetprovider haar DNS records ververst heeft en het zichtbaar is dat uw site bestaat. Het kan daarom ook voorkomen dat vanaf de ene locatie de site wel zichtbaar is en vanaf een andere locatie / computer nog niet. U moet dan nog even geduld hebben.

Het afzender-adres klopt niet.


** In Outlook kunt u bij "reply to" en bij "reply adres" een afzender- en een 'reply to' e-mail adres invullen, dan ziet de ontvanger dat adres als afzender e-mail adres. Indien u meerdere e-mail accounts ingesteld heeft in Outlook, let u er dan wel op welk afzender e-mail adres u selecteert

Als u wilt dat de e-mailserver automatisch een antwoord geeft op ontvangen e-mails, kunt u een autoresponder instellen. Op deze manier kunt u de verzender van de e-mail bijvoorbeeld laten weten dat u het e-mailtje ontvangen heeft en kunt u hem hier eventueel automatisch voor bedanken.

Login in uw beheerpaneel.
Klik op "Autoresponders"
Klik op "Create New Autoresponder"

Vermeld het mail adres waar u de automatische beantwoorder op wenst in te stellen.
Bij "Responder Message:" kunt u vervolgens een bericht plaatsen welke automatisch wordt verstuurd naar de afzender.

Wanneer u gebruik maakt van een eigen mail server en de berichten wilt forwarden ga dan als volgt te werk:

Login in het DirectAdmin controlpanel
klik op "DNS Management"
Verwijder het A record "mail".
Voeg onderaan een nieuwe A record toe genaamd "mail" en laat deze verwijzen naar het IP adres van uw eigen mail server.
Ga terug naar "Home"
Klik op "MX Records"
Haal het vinkje bij "Local Mail Server" weg en klik op "save"

Houdt u er rekening mee dat DNS wijzigingen maximaal 48 uur kunnen duren.

Als ik mail wil versturen met MS Outlook krijg ik de foutmelding 0x800CCC0E. socketsfout 10060.

Deze melding verschijnt indien de mailserver voor de uitgaande mail in het mailaccount onjuist is ingesteld of indien het poortnummer voor uitgaande mail 25 is geblokkeerd (firewall, virusscanner, internetprovider).
Sommige internetproviders staan het niet toe dat e-mail wordt verzonden buiten de eigen mailserver om van deze ISP. De poort 25 voor uitgaande e-mail wordt dan geblokkeerd.

Indien poort 25 geblokkeerd wordt dan kunt poort 587 instellen in uw e-mail client.


Instellingen:

SMTP server: mail.uwdomeinnaam.nl (daar waar uwdomeinnaam.nl uw domeinnaam is)

Gebruikersnaam: Uw volledige e-mail adres
Wachtwoord: het door uw aangemaakte wachtwoord in DirectAdmin

Overige: SMTP verificatie dient AAN te staan
Overige: SMTP poort 25 aanpassen naar poort 587 (i.v.m blokkades op poort 25)

U kunt gebruiken van Roundcube webmail.
Deze kunt u bereiken via de URL: uwdomeinnaam.nl/roundcube

Indien u van mening bent dat u ongewenste spam ontvangt van Nederlandse bedrijven kunt u bij de ACM (voorheen OPTA) een klacht indienen.
Link klachten formulier: https://www.spamklacht.nl/asp/klachtindienen/klachtformulier.asp